Een interactieve theatervoorstelling rond genderstereotypes.
Over roos en blauw. Over huispapa’s en lang haar. Over ‘stoere jongens’ en ‘mooie meisjes’. Over autoriteit en de koffiemachine. Via wetenschap en improvisatie gaan we in gesprek met het publiek.
Praktisch
-
Standaard 60 - 75 minuten. Door de interactie met het publiek zit er speling op.
-
De prijs is variabel, en begint bij 950 euro. Enkele factoren die mee een rol spelen zijn de gewenste locatie van de voorstelling, hoeveel werk we daar hebben om het decor op te stellen, of er micro’s voorzien zijn, etc.
Stuur een mail naar charlotte@zeggedis.be voor uw prijs op maat.
-
Om te spelen hebben we een ruimte nodig, een podium van minstens 7 meter op 5 meter. Een verhoogd podium is nodig vanaf > 100 kijklustigen. Best ook headsets voorzien en daaraan verbonden luidsprekers. Een kleedkamer voor de acteurs is fijn.
Laat gerust weten als iets van bovenstaande niet evident is, in samenspraak is alles mogelijk.
-
Ja! We sluiten sowieso af door aan het publiek te vragen met welke ideeën ze naar huis gaan. Als u graag een uitgebreidere nabespreking wenst, kan dat zeker.
-
Yes, Alain en Charlotte zijn allebei professionele improvisatietheater docenten met kennis van ervaringsgericht leren. We hebben ook een workshop ontwikkeld, die mensen nog meer aan het werk zet op basis van de verworven inzichten uit de voorstelling.
Neem zeker contact op voor uw voorstel op maat. Bel naar 0493/187.163 of mail naar charlotte@zeggedis.be.
-
Over hoe de clichés die horen bij ‘een man zijn’, of ‘een vrouw zijn’, nog steeds als richtlijnen en verwachtingen aan ieder mens kleven.
We gebruiken voorbeelden uit de actualiteit, net als wetenschappelijk onderzoek, om aan te kaarten welke problemen hierdoor tot stand kunnen komen.
Inzichten verworven al doende, zijn effectiever en blijven langer hangen. Daarom brengen we het thema spelenderwijs. Het publiek wordt uitgedaagd met enkele leuke oefeningen en af en toe halen we mensen uit het publiek voor een demonstratie. Onze aanpak is laagdrempelig, entertainend, open, eerlijk en confronterend.
We praten over opvoeding, over speelgoed, over kleur, over taal, over de werkvloer, over autoriteit…
Het belangrijkste is dat we humor combineren met waarheid, om bewustwording te creëren in het publiek.
De voorstelling is elke keer anders, omdat we ons deels laten beïnvloeden door het publiek.
-
Neen, zeker niet. Het laatste dat we willen, is belerend overkomen, noch het gevoel geven dat we het beter weten dan het publiek.
Wat doen we NIET:
Belerend overkomen
Discrimineren
Entertainment boven informatie
Beschuldigen
Wat doen we WEL:
Bewustwording creëren
Inspireren
Entertainen
Open geest houden, nieuwsgierig blijven
-
Doel 1 : Bewustzijn verhogen
Herkennen van, ‘dju, dat was een stereotype gedachte van mezelf’
Doel 2 : Zelf actie ondernemen
Van herkenning naar omdenken. De vraag is niet, “hoe vaak denk jij in stereotypes?”, de vraag is “ wat doe je als je zo’n gedachte bij jezelf opmerkt?”
Doel 3 : Uitwisselen met anderen
Ga in gesprek. Bevraag nieuwsgierig. Bedenk hoe het ook anders zou kunnen.
De beleving poogt om genderstereotyperende gewoontes en gedachten te doorbreken en het algemeen bewustzijn hiervan in de maatschappij te verhogen. Het ambieert daarmee ‘bottom up change’.
-
Niets moet. De voorstelling is prima geschikt voor een publiek dat liever niet naar voor komt.
We merken echter dat we door onze laagdrempelige aanpak tot nu toe altijd mensen gevonden hebben die bereid zijn ons te komen helpen.
Credits
Concept: Charlotte De Metsenaere
Performance: Charlotte and Alain Rinckhout
Research: Charlotte, Gaya Mannaerts, Karen Aerts, Magali Minet
Artistic design: Silke Brusselmans, Lode De Metsenaere
Original inspiration: 20.000 words, Hila Di Castro
Premiere: April 23, 2022
Bedenker en maker Charlotte schreef een artikel over het maakproces van ‘Typisch !’. Het verscheen in het internationaal theatermagazine ‘Status’. Lees het hier gratis!